Akcesoria samochodowe wykonane z Carbonu [Nowość]

3 minuty czytania

  Kompozyty oparte na włóknach węglowych CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer) bywają nazywane żargonowo Karbonami lub tak jak nazwałem je w tytule, z języka angielskiego – Carbonami. Niezależnie od stosowanej nomenklatury, od pewnego czasu ten materiał to prawdziwy powiew świeżości w motoryzacyjnym świecie, a jeszcze 40 lat temu dostęp do niego miały jedynie ośrodki wojskowe i uwaga, NASA. 😉 Zatem przygotujcie się na kosmiczną opowieść o tym niezwykłym tworzywie.

 

Nieco historii na początek


 
Początki włókna węglowego sięgają roku 1963. W tamtym okresie była to niezwykle droga technologia, zarezerwowana jedynie dla lotnictwa wojskowego i pojazdów budowanych do lotów kosmicznych. Lekkie elementy z włókna węglowego zastępowały ciężkie metalowe elementy, co pozwalało uzyskać lepsze przyśpieszenie oraz większą prędkość.

Pod koniec lat 70-tych Carbonem zainteresowały się zespoły Formuły 1. Materiał ten, jako pierwszy wykorzystał McLaren, budując w 1981 roku MP4/1 – pionierski bolid Formuły 1 wykonany z Carbonu (o całkowitej wadze 585 kg). Obecnie każde nadwozie bolidów Formuły 1 wykonane jest z włókna węglowego. Rekord McLarena F1 (388,5 km/h) został pobity przez inne auto wykonane z włókna węglowego – Koenigsegg CCR, model ten ostatecznie rozwinął prędkości 395 km/h. Ceny włókna węglowego wykorzystywanego w F1 i supersportowych samochodach (tzw. „pre-pregi”) dochodzą nawet do 1000 zł za m2.

 

Włókno węglowe, ale co to właściwie jest?


 
Włókno węglowe składa się z 3 tysięcy nitek (tkaniny 3k) do 12 tysięcy nitek (tkaniny 12 k). Pojedyncza nitka włókna węglowego ma grubości 1/10 włosa (0.005-0.010 mm). Nitki z kolei zbudowane są z setek tysięcy atomów węgla. Nieprzesączona tkanina węglowa jest wiotka niczym cerata. Dopiero po przesączeniu żywicą (najlepiej epoksydową), tkanina węglowa tworzy wytrzymały kompozyt. Właściwości gotowego elementu konstrukcyjnego wynikają ze współpracy włókien zbrojeniowych z wypełnieniem z żywic polimerowych oraz ewentualnych dodatków. Dopiero odpowiednio dobrane parametry tych składników nadają kompozytowi pożądane właściwości. Już sam dobór konkretnej żywicy dramatycznie zmienia właściwości mechaniczne i chemiczne otrzymanego materiału.

Tak, tak, wiem. Nadal trudno sobie wyobrazić czym jest i jak wygląda ten cały Carbon? W takim razie rzućcie okiem na krótkie wideo poniżej, w końcu obraz trafia do nas dużo łatwiej szybciej niż tekst.
 

 

Nie tylko motoryzacja


 
Od projektów wojskowych po ramy rowerowe, narty, rakiety tenisowe, wędki, maszty, namioty, aż po nowoczesny design mebli czy bagaż. Carbon jest lekki, wytrzymały i do tego ma właściwości tłumiące drgania oraz wyjątkową wytrzymałość na zmęczenie materiału – elementy wykonane z włókna węglowego, pod naciskiem ciągłej eksploatacji są wytrzymałe.
 

Nasze akcesoria z Carbonu


 
Biorąc pod uwagę wszytko co opisałem powyżej Carbon stał się oczywistym następcą stalowych produktów z naszej oferty. Obecnie znajdziecie w niej:
 

Jaguar e-pace
Nakładki na zderzak tylny Carbon Fiber

 

 

Jaguar e-pace
Nakładki progowe Performance Carbon Edition