Mercedes W177 klasa A – kompakt idealny

3 minuty czytania

  Klasa A robi wrażenie tak z zewnątrz, jak i wewnątrz. Ma zaawansowane technologie z MBUX na czele. W środku wygląda prawie jak Klasa E czy S, chociaż nad jakością niektórych materiałów można by jeszcze trochę popracować. Mercedes może być z siebie zadowolony. Udało im się w końcu osiągnąć to, co próbowali zrobić przez lata – stworzyć prawdziwy kompakt segmentu premium. Naprawdę można się tu poczuć, jak w samochodach wyższej klasy zaklętych w kompaktowym opakowaniu.

 

Wyznacza kierunek


 
oczątki Klasy A są dyskusyjne. Wizja Mercedesa, jak stworzyć samochód kompaktowy, była dość… osobliwa. Mercedes musiał podążać za pozostałymi kompaktami premium. Teraz jednak to inni mogą się uczyć od Mercedesa.Początki bywają trudne. Szczególnie, kiedy jesteś utwierdzony w swoim przekonaniu, mimo że inne pomysły mają więcej sensu.Tak było z Klasą A. Pierwsza, oznaczona jako W168, była dość dziwnym samochodem przypominającym microvana. Dopiero po 16 latach prób udoskonalenia tej koncepcji, Mercedes postawił na sprawdzone rozwiązanie – i nagle okazało się, że co czwarty sprzedawany samochód tej marki to właśnie kompakt. Jakość wykonania mogła jednak nadal pozostawiać trochę do życzenia. Mercedes wziął sobie niepochlebne opinie do serca i stworzył coś, czego chyba jeszcze w tym segmencie nie widzieliśmy.
 

Wnętrze nowej generacji


 
Siedząc wewnątrz samochodu, czujemy się jak w Klasie S albo E. Naprawdę. Jak to możliwe? Przede wszystkim za sprawą systemu multimedialnego MBUX. Dwa ponad 10-calowe ekrany zamknięte są pod jedną taflą szkła. Duże ekrany to oczywiście opcja, zegary kosztują 2 208 zł, a ekran systemu inforozrywki kosztuje 3 190 zł. Nie mamy jednak możliwości pozostawienia zegarów analogowych – one w tym samochodzie po prostu nie występują. Ekrany mają wysoką rozdzielczość, a ten na środku deski rozdzielczej rozpoznaje też dotyk. Touchpad u dołu bardzo dobrze działa – wibruje po wybraniu opcji, co sprawia wrażenie kontaktu z fizycznymi przyciskami. Jednak technologia w Klasie A nie ogranicza się tylko do efektownych ekranów. Mamy tu na przykład wyświetlacz HUD – i to chyba pierwszy kompakt, który nie potrzebuje szybki, na której byłyby wyświetlane dane. A do tego wszystko, co pokazuje HUD, jest kolorowe, rozbudowane i personalizowane.
 
Jaguar e-pace
 

Wersje silnikowe


 
W nowej Klasie A mamy do wyboru sześć silników – jeden diesel i pięć benzynowych. Diesel 180d rozwija 116 KM przy pojemności 1.5. Wybór jest szerszy po stronie silników benzynowych – 160 ma 109 KM, 180 – 146 KM, 200 – 163 KM, a 220 – 190 KM i napęd 4MATIC. Póki co najmocniejsza jest wersja 250 o mocy 224 KM, z możliwością wyboru wersji przednionapędowej lub 4MATIC. Zaprezentowano już wersję A35 AMG, która będzie konkurowała z Audi S3. Później ma pojawić się nowe A45 AMG, które uderzy w RS3.
 

Promocja modelu


 
Poniżej spot z Nicki Minaj promujący najnowszą klasę A
 

 
Bagażnik urósł o 29 litrów i mieści teraz 370 litrów. Po złożeniu oparć kanapy, mamy do dyspozycji już 1210 litrów. Ilość miejsca z tyłu wyraźnie się poprawiła – pasażerowie mogą już podróżować w całkiem niezłych warunkach.
 
Jaguar e-pace
 
Stalowa nakładka na zderzak tylny Mercedes klasa A W177
Czarna nakładka na zderzak tylny Mercedes klasa A W177