Czy wiesz, że niedokładne otrzepanie butów ze śniegu przed wejściem do auta może przyczynić się do powstawania korozji? Okazuje się, że ten oraz kilka z pozoru błahych powodów mają ogromny wpływ na to czy “ruda” zawita na karoserii waszego auta. W poniższym wpisie przedstawiam klika przyczyn powstawania rdzy oraz sposoby jak zabezpieczyć auto przed korozją.
Nr 1 – Gumowe dywaniki to podstawa
Choć może to zabrzmieć nieco niedorzecznie to sami sobie “wnosimy korozję” do auta z zewnątrz. W okresie zimowym niedokładnie otrzepane ze śniegu lub błota buty w połączeniu z materiałowymi dywanikami tworzą połączenie idealne dla powstawania ognisk rdzy w naszym samochodzie. Aby tego uniknąć naturalne będzie przede wszystkim staranne oczyszczenie obuwia przed wejściem do auta, tak by źródło wilgoci nie przedostało się do środka.
Kolejnym krokiem powinno być zaopatrzenie się w gumowe dywaniki samochodowe. Jeśli ich wygląd nie do końca wam odpowiada, to polecam wymienić je tylko w okresie zimowym lub jedynie w przedniej części auta, która jest zazwyczaj częściej eksploatowana. Ceny takich dywaników rozpoczynają się już od 20 zł, chociaż za te lepszej jakości możemy zapłacić nawet 150 zł. Mając tak zabezpieczone auto, od wewnątrz wyizolujemy możliwości kontaktu wilgoci z karoserią samochodową, czyli bezpośredniej przyczyny powstawania korozji.
Nr 2 – W okresie zimowym ogranicz wizyty w myjni
Chyba nie ma kierowcy, który nie zerknąłby z dumą na swoje świeżo umyte auto chwilę po opuszczeniu stanowiska myjni samochodowej. Niezależnie od tego czy jest to myjnia automatyczna, bezdotykowa czy po prostu myjemy wóz przed domem to w okresie zimowym musimy przestrzegać pewnych zasad, jeśli chcemy uchronić auto przed korozją. Przede wszystkim należy pamiętać, iż nie zaleca się mycia samochodu przy temperaturze poniżej 0°C. Używana podczas takiego mycia gorąca woda osiada na lakierze i pod wpływem niskiej temperatury błyskawicznie zamarza. Taka sytuacja ma bardzo niekorzystny wpływ na karoserię naszego auta.
Jeśli jednak zima nie odpuszcza, a nasze auto powoli zmienia kolor na czarno-szary to nie ma wyjścia i musimy nagromadzony brud usunąć. Dlatego zaraz po zakończeniu każdorazowej kąpieli obowiązkowo wykonajmy woskowanie lakieru. Co najważniejsze, woskowanie zapewni dodatkową warstwę ochronną przed niekorzystnym oddziaływaniem wody i soli oraz sprawi, że lakier na Twoim samochodzie będzie wyglądać znacznie lepiej.
Nr 3 – Preparaty antykorozyjne
Na rynku dostępnych jest wiele preparatów przeciwkorozyjnych oraz konserwujących. Jeśli zdecydujesz się na ich samodzielną aplikację pamiętaj o najważniejszej kwestii – różne środki stosujemy do zabezpieczenia wozu od wewnątrz i na zewnątrz. Pozorna chęć zaoszczędzenia i użycie tego samego preparatu w obu przypadkach może okazać się kosztownym błędem. Środki antykorozyjne stosowane do wewnątrz sprawią, że samochód będzie musiał się bardzo długo wietrzyć. Są też mniej inwazyjne niż te do zewnętrznej ochrony, które z racji na działanie bezpośrednio na wilgoć i sól cechują się mocną inwazyjnością.
W celu położenia powłoki antykorozyjnej, musisz dokładnie oczyścić skorodowane miejsce i nanieść na nie warstwę preparatu. Dzięki powłoce dodatkowo odizolujesz wilgoć i wszelkie zabrudzenia od źródła korozji, a rdza przestanie się dalej rozwijać.
Bonus – sposób na zakrycie korozji na progach lub zderzaku
Progi oraz tylny zderzak auta są jednymi z najbardziej podatnych miejsc na powstawanie rys, a w konsekwencji na rozwój korozji. W przypadku wystąpienia niewielkich ognisk rdzy na tych elementach istniej bardzo prosty i skuteczny sposób, aby ukryć niechcianego gościa. Pierwszym krokiem będzie odpowiednie zabezpieczenie preparatem antykorozyjnym, opisane powyżej jako sposób nr 3. Następnie zamontowanie nakładek progowych lub nakładki na tylny zderzak, których montaż odbywa się przy użyciu taśmy dwustronnej przymocowanej pod nakładką. Sama operacja nie powinna potrwać dłużej niż 15 minut, link do instrukcji wideo znajdziecie tutaj. Gotowe! Teraz progi i zderzak mają dodatkową ochronę, która jednocześnie ukrywa powstałą korozję. Pamiętaj, aby nakładki montować tylko na niewielkie ogniska rdzy z powłoką antykorozyjną. Nie zalecamy montażu na elementy będące w zaawansowanym stanie zniszczenia korozyjnego.
Podsumowanie
Stosując przedstawione sposoby radzenia sobie z korozją i przyczynami jej powstawiania będziesz w stanie ochronić swoje auto przed rdzą. Wiesz też czego używać, aby skuteczniej zadbać o swój samochód. Jeśli jednak interesuje Cię kompleksowa ochrona polecam udać się do warsztatu świadczącego taką usługę. Zależnie od wielkości auta, cena wykonania powłoki wynosi od 350 do 600 zł, ale w ten sposób zapewnisz sobie spokój co najmniej na 2 lata.