“Legendary” Skoda Octavia cztery

4 minuty czytania

   “Cause we’re gonna be legends, gonna get their attention. What we’re doing here ain’t just scary, it’s about to be legendary”. Komu z Was mózg automatycznie podsunął obraz Skody Octavii 4? Obecnie twórcy spotów reklamowych promujących nowe auta dbają o każdy najmniejszy detal, a wybór właściwego utworu zdaje się jednym z najważniejszych elementów. Tak też jest w przypadku określanej mianem premiery roku, Octavii czwartej generacji. Oglądając spot po raz pierwszy, miałem wrażenie, że ten kawałek jest po prostu napisany pod to auto, a z każdą kolejną odsłoną tylko się w tym przekonaniu utwierdzałem. Jedno jest pewne – Skoda Octavia ma w naszym kraju status auta legendarnego i to nie tylko za sprawą przedstawicieli handlowych 🙂 Jeśli jeszcze z jakichś powodów nie trafiliście na ten spot to możecie go sprawdzić poniżej:
 

 

Cena legendy


 
10 lat temu za najtańszą odmianę pierwszej Skody Octavii Tour trzeba było zapłacić nieco ponad 50 tys. zł. Niestety te czasy już nie wrócą i obecnie ceny modelu w najtańszej wersji 1.0 TSI Active wynoszą 82 200 zł, a za najdroższą wersję Octavia kombi 2.0 TDI 150 KM DSG trzeba będzie zapłacić nawet 130 050 zł. Oto jak przedstawiają się cenniki poszczególnych modeli:

Nowa Skoda Octavia liftback:

• 1.0 TSI 110 KM, 6 biegów – od 82 200 zł
• 1.5 TSI 150 KM, 6 biegów – od 94 750 zł
• 2.0 TDI 115 KM, 6 biegów – od 102 200 zł
• 2.0 TDI 150 KM DSG 7 biegów – od 116 100 zł

Nowa Skoda Octavia kombi:

• 1.0 TSI 110 KM, 6 biegów – od 86 200 zł
• 1.5 TSI 150 KM, 6 biegów – od 98 750 zł
• 2.0 TDI 115 KM, 6 biegów – od 106 200 zł
• 2.0 TDI 150 KM DSG 7 biegów – od 120 100 zł

 


 

Wnętrze

 
Projekt deski rozdzielczej został zaprojektowany od podstaw. Przed oczami kierowcy wkomponowano 10-calowy, wirtualny zestaw wskaźników. W centralnej części kokpitu umieszczono 10-calowy panel przypominający kształtem tablet lub nowoczesny smartfon. Menu bazuje na rozwiązaniach znanych z telefonów opartych na Androidzie. Funkcji jednak jest tak dużo, że będzie trzeba uzbroić się w cierpliwość, by się we wszystkim połapać. Kolejne nowości to trójstrefowa klimatyzacja automatyczna, funkcja masażu i wentylacji w przednich siedziskach, wyświetlacz przezierny, ładowarka indukcyjna, a także tuner telewizyjny i radiowy z wydajny zestawem audio sygnowanym przez markę Canton oraz dwuramienna kierownica wielofunkcyjna zawiadująca 14 funkcjami. Fotele w przedstawionej, najbogatszej specyfikacji do złudzenia przypominają te stosowane w Audi z linii S-Line. Są nieźle wyprofilowane, mają wysuwaną część udową, a także elektryczną regulację z pamięcią ustawień. W drugim rzędzie łatwo dostrzec nowy kształt zagłówków, masywny podłokietnik i znacznie więcej przestrzeni względem poprzednika. Miejsca na kolana jest więcej o 78 mm.

Wnętrze VW Golf 8

 

Nadwozie


 

Octavia urosła w stosunku do swojej poprzedniczki, auto stało się także bardziej dynamiczne i zyskało nowoczesny wygląd. Nadwozie oparte na platformie MQB zostało powiększone zarówno wszerz jak i wzdłuż zarówno w wersji liftback, jak i kombi mierzy 4689 mm długości (+19 mm) i 1829 mm szerokości (+15 mm), rozstaw osi nie uległ zmianie i liczy 2686 mm. Nowa Skoda Octavia otrzymała bardziej dynamicznie ukształtowany przód w stylu Scali i elegancki tył, a całość prezentuje się jak mniejszy Superb. Nowe wzornictwo idzie w parze z dopracowaną aerodynamiką – współczynnik oporu powietrza liftbacka wynosi od 0,24, a kombi – od 0,26.


 

Bagażnik


 
Pojemność bagażnika Skody Octavii 4 w wersji liftback wynosi 600 litrów, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń wzrasta do 1555 l. Skoda Octavia Kombi oczywiście posiada większy bagażnik o pojemność 640 litrów, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń wzrasta do 1700 l. W obu modelach do dyspozycji mamy podwójną podłogę z miejscem na schowanie rolety oraz praktyczne haczyki i uchwyty na siatkę zabezpieczającą ekwipunek.
 
Bagażnik VW Golf 8


 
Od wielu lat w corocznych podsumowaniach polskiego rynku zwycięzca jest jeden – Skoda Octavia. W ubiegłym roku ten legendarny samochód po raz kolejny była najpopularniejszym nowym autem w Polsce. Czwarta generacja Octavii ma szereg atutów, dzięki którym i 2020 roku powinna zająć miejsce na szczycie listy najchętniej kupowanych modeli.